Naam: Patricia van der Molen
Functie: Euritmietherapeut
Over Patricia
Als kind wilde ik juf worden en omdat ik dat nog steeds wilde toen ik 18 was, heb ik dat gedaan!Eerst de reguliere lerarenopleiding, toen de antroposofie tegengekomen en vervolgens de opleiding voor vrijeschool leerkracht afgerond.
En omdat ik als kind niet alleen maar juf wilde worden, maar zo veel hield van bewegen en dansen heb ik de euritmieacademie in Den Haag gedaan. Daarna heb ik lesgegeven als juf, euritmiedocent en remedial teacher op vrije scholen in Nederland en Vlaanderen van kleuters tot en met de middelbare school.
Later heb ik een master euritmietherapie in Engeland gedaan en ben therapie gaan geven op school, in een praktijk aan huis en Therapeuticum De Es.
De kracht van de euritmie is zo groot en nog zo onbekend, het haalt iemand naar zichzelf toe, het polijst, troost, geeft kracht, brengt rust – kortom het kan genezend werken.
Vanuit mijn ervaring op scholen ken ik de werkzaamheid van de gezamenlijkheid. In de kinderbespreking sta je met het lerarenteam (en de schoolarts) samen rond een kind. Hierbij richt je je op de ontwikkelingsvraag van één specifiek kind en kijkt naar wat dat kind nodig heeft voor zijn weg op aarde. Hier ga je dan een kunstzinnig proces mee.
Door samen bij een kind stil te staan, worden veranderingen (in goede zin) bij het kind meestal zichtbaar in de tijd die hierop volgt.
De ontwikkeling van kinderen en het ontvouwen van jongeren zijn bewegingen die wonderen zijn. Iedere dag kun je zien hoe uniek iemand is en tezelfdertijd dat er iets universeels in schuilt.
” Iedere dag kun je zien hoe uniek iemand is en tezelfdertijd dat er iets universeels in schuilt.”