Over onze werkwijze
Het Kindertherapeuticum kent twee stromen; een medische en een pedagogische stroom. Afhankelijk van uw vraag is de kinderarts of orthopedagoog uw intaker. Deze persoon leidt het onderzoek en voert met u het adviesgesprek.
Onze specialiteit is: een breed geschakeerd beeld van de situatie van een kind te vormen. Daartoe wordt uw kind door meerdere therapeuten onderzocht. We betrekken de gegevens van eerdere onderzoeken en de waarnemingen van school bij ons onderzoek. Welke therapeuten uw kind onderzoeken hangt af van uw hulpvraag. We streven ernaar om de onderzoeken op één dagdeel of twee dagdelen te plannen. Eens per maand organiseren we op zaterdag een diagnostische ronde voor de cliënten die van ver komen. Alle onderzoeken vinden dan op die zaterdag plaats.
Ons diagnostisch traject
Een behandeling bij Het Kindertherapeuticum loopt altijd volgens een vast traject. Wij hebben het diagnostisch traject in een handig overzicht gezet, zodat u weet wat u kunt verwachten.
Onze therapieën
Het Kindertherapeuticum biedt diverse therapieën aan. Op deze pagina vindt u een overzicht van deze therapieën.
Onze behandeltechnieken
De orthopedagogen/GZ-psychologen die in het Kindertherapeuticum werkzaam zijn, hebben naast hun reguliere opleiding zich breder geschoold met betrekking tot de verschillende behandeltechnieken die wetenschappelijk getoetst zijn op de effectiviteit. Hieronder vindt u de lijst met behandeltechnieken die door onze orthopedagogen/GZ-psychologen gehanteerd (kunnen) worden.
Cognitieve gedragstherapie
De cognitieve gedragstherapie richt zich op het zich bewust worden van de eigen gedachten. Ze is gebaseerd op de gedachte dat onze gevoelens en onze handelingen worden beïnvloed door wat we denken. De CGT onderzoekt het verband tussen onze gedachten, ons gevoel en wat we vervolgens doen, ons gedrag.
Bij CGT wordt het kind of de jongere geholpen zijn niet-constructieve of niet-helpende denkwijzen te ontdekken. Deze manieren van denken leiden vaak tot zorgelijke, angstige, verdrietige, boze of nare gevoelens. Deze gevoelens zijn onaangenaam en kunnen aan de bron liggen van ongewenst of vermijdend gedrag. We proberen de nare gevoelens te voorkomen of te laten ophouden door moeilijke situaties of uitdagingen te vermijden. We spreken dan van een negatieve cirkel. Het kind of de jongere wordt geleerd zich bewust te worden van de eigen gedachten, na te gaan of deze gedachten kloppend en waar zijn en of die helpend voor hem zijn. Niet-ware of niet-helpende gedachten worden vervangen door meer reële en helpende gedachten. Het kind zal dan ervaren dat hij zich prettiger en meer ontspannen voelt hetgeen een positieve invloed heeft op wat hij doet. Het kind of de jongere wordt zo geholpen door op een andere manier te leren denken.
Kinderen worden tevens ondersteund in het zelf actief bedenken van mogelijke oplossingen; hierdoor wordt het probleemoplossend vermogen versterkt. Als ouder ben je geneigd om problemen voor je kind op te lossen, maar het is effectiever om je kind te ondersteunen bij het zelf bedenken van mogelijke oplossingen.
EMDR
EMDR, oftewel Eye Movement Desensitization and Reprocessing, is een therapiemethode voor kinderen en volwassenen, die last blijven houden van de gevolgen van nare herinneringen. Dit kan een schokkende ervaring zoals een verkeersongeval of een nare medische ingreep zijn. Maar ook voor andere, minder traumatische ervaringen zoals pestervaringen of bijvoorbeeld het meemaken van een ernstige ruzie, kan deze methode gebruikt worden.
Nare ervaringen worden door de hersenen anders verwerkt dan gewone ervaringen. Bij gewone ervaringen gaat de informatie van de zintuigen naar de hersenen, waardoor deze wordt geregistreerd en verwerkt tot een herinnering van feiten, indrukken en interpretaties. Bij nare ervaringen echter kondigt het lichaam een alarmtoestand aan. Oorspronkelijke beelden, gedachten, geluiden en gevoelens worden daardoor in ruwe (=onverwerkte) vorm opgeslagen. Prikkels zoals beelden, geluiden en geuren, die aan de ingrijpende gebeurtenis doen denken, kunnen deze ‘ruwe herinnering’ telkens weer activeren. Het kind voelt steeds opnieuw dezelfde emoties als toen en raakt keer op keer van slag. EMDR helpt om het informatieverwerkingsproces af te ronden, zodat traumatische herinneringen ‘gewone herinneringen’ kunnen worden.
Een EMDR sessie verloopt als volgt: De therapeut laat het kind vertellen over de bewuste gebeurtenis en zich concentreren op het beeld dat nu nog de meeste spanning geeft. Terwijl het kind zich concentreert op dit beeld en wat hij er bij denkt en voelt, moet hij zich tegelijkertijd een afleidende taak uitvoeren, bijvoorbeeld door de vingers van de therapeut met de ogen van links naar rechts te volgen (oogbewegingen) of door te luisteren naar geluidjes via een koptelefoon (afwisselend links en rechts). Regelmatig stopt de therapeut de afleidende taak en vraagt ‘Wat merk je?’ of ‘Wat komt er in je op?’. Dat kunnen beelden, gedachten of emoties zijn, maar ook lichamelijke sensaties zoals spanning of pijn. De behandeling gaat door tot het kind niet meer van slag raakt als het aan de gebeurtenis denkt.
Hoe werkt EMDR eigenlijk? Daar wordt veel onderzoek naar gedaan. Tot nu toe is de meest aannemelijke verklaring dat het te maken heeft met de werking en capaciteit van het werkgeheugen. Beide taken (het denken aan de nare herinnering en de afleidende taak doen een beroep op het werkgeheugen, maar de capaciteit van het werkgeheugen is beperkt. Door deze concurrentie van werkgeheugentaken is er weinig plaats voor de levendigheid en de naarheid van de herinnering. Dit biedt het kind de mogelijkheid om een andere betekenis aan de gebeurtenis te geven. Geleidelijk neemt daardoor de spanning bij het terugdenken aan de nare herinnering af. In veel gevallen zien we ook dat er spontaan nieuwe gedachten of inzichten ontstaan die een andere, minder bedreigende, betekenis aan de gebeurtenis geven. Deze effecten dragen ertoe bij dat de nare ervaring steeds meer een plek krijgt in de levensgeschiedenis van het kid.
EMDR komt in aanmerking wanneer een kind kampt met problemen, waarvan vermoed wordt dat ze te maken hebben met eerder meegemaakte ingrijpende gebeurtenissen (zoals bij een PTSS). Maar EMDR kan ook gebruikt worden bij versterken van het zelfvertrouwen.
Voor meer informatie, zie EMDR.nl.
EMDR bij preverbaal trauma
Toepassing van EMDR bij kinderen kan al vanaf ongeveer 1 jaar. Ook ingrijpende gebeurtenissen die plaats vonden nog voordat de taalontwikkeling op gang is gekomen (ook wel preverbaal trauma genoemd), kunnen met behulp van EMDR worden verwerkt. Denk hierbij ook aan aan ziekenhuiservaringen of aanhoudende oorontstekingen (die heel pijnlijk kunnen zijn voor een kind). Dit kan een zeer negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van een kind en kan tot uiting komen in bijvoorbeeld slaapproblemen, gedragsproblemen, nachtmerries en angsten. Er kan dan een verband zijn tussen de huidige gedragsproblemen en preverbaal trauma op zeer jonge leeftijd.
Voor jonge kinderen bestaat binnen de EMDR een aparte variant in de vorm van het Verhaal Protocol. Ouders schrijven een verhaal over de ervaring, waarbij ze zoveel mogelijk ‘door de ogen van het kind’ vertellen wat er gebeurd is. Tijdens een sessie vertellen ouders bij voorkeur samen het verhaal van het trauma aan het kind. Hierbij wordt veel aandacht gegeven aan gevoelens en lichaamssensaties, de meest belangrijke zintuiglijke ervaringen in de ontwikkelingsfase van de periode van het preverbaal trauma.
Floorplay
FloorPlay is een speltherapie voor jonge kinderen van 0 tot ongeveer 6 jaar, waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind gestimuleerd wordt. Ouders worden betrokken in deze vorm van behandeling en spelen een belangrijke rol hierin. FloorPlay kan op verschillende manieren ingezet worden. Via spelen kan een kind leren om samen te spelen of rekening te houden met een ander. Bij een ander kind staat het leren communiceren op de voorgrond. Een kind dat weinig variatie in spelgedrag laat zien of dominant is in zijn of haar spel, kan leren spelmateriaal op andere manieren te gebruiken en meer fantasievol te spelen. Bij een kind dat heftig reageert op veranderingen of gemakkelijk van slag raakt, zal er in het spel aandacht zijn voor het omgaan met gevoelens. De behandelaar krijgt tijdens de therapie een beter beeld van de problemen van het kind (procesdiagnostiek). Ouders worden aangemoedigd om deze technieken thuis en ook binnen dagelijkse situaties toe te passen, zodat ze met concrete handvatten thuis verder aan de slag kunnen.
Infant Mental Health (IMH)
Modified Interaction Guidance (MIG)
Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR),
De mindfulness- of aandachttraining bestaat uit een vast protocol. De training is ervaringsgericht, dat wil zeggen: beoefening staat voorop. Door de ervaring te onderzoeken, kunnen we het verschil waarnemen tussen de ervaring en dat wat me ermee doen, onze reactie. Door opmerkzaam te worden van het verschil tussen ervaring en gedachte kunnen we gebruik maken om de ervaring bewuster te beantwoorden en automatische reactieve patronen doorbreken.
MBSR kent een doorgaande traditie van wetenschappelijk onderzoek naar de effecten en werkingsmechanismen.
Mentalisation Based Treatment voor Kinderen (MBT-K)
MBT-K is een behandeling voor kinderen (5 t/m 12 jaar) met hechtingsproblematiek en hun (pleeg/adoptie) ouders. Kinderen waarbij sprake is van een (ernstige) hechtingsproblematiek hebben moeite de gevoelens, gedachten en gedragingen van anderen en zichzelf te begrijpen. Wanneer dit speelt, kan dit leiden tot ernstige emotionele en/of gedragsproblemen en verstoorde relaties met anderen en zichzelf. Dit kan een kind beletten om psychisch door te groeien.
MBT-K (Mentalization Based Treatment voor kinderen) is een behandelvorm waarbij de focus ligt op het opheffen van de ontstane barrières. Dit doen we door de inzet van specifieke MBT interventies.
Oplossingsgericht werken
Oplossingsgericht werken is er voor jeugdigen die zich niet meer in staat voelen om zelf, of met hulp van mensen in hun omgeving, hun problemen te hanteren. Dat wil zeggen: hun eigen oplossend vermogen schiet tekort.
De kern van Oplossingsgericht werken (OW) is het samen met de cliënt construeren van oplossingen. In één zin uitgedrukt is OW een methodische en gestructureerde manier van bevragen van de cliënt zodat deze in staat is om:
- te bepalen wat zijn probleem is en een andere kijk daarop te ontwikkelen
- zich bewust te worden van zijn interne en externe hulpbronnen
- zijn doelen concreet en in detail te formuleren
- hoop en vertrouwen te ontwikkelen
- zelfbedachte stappen te zetten om de situatie te verbeteren
- zelf te bepalen wanneer hij zonder professionele hulp verder kan
Schematherapie
Schematherapie is een nationaal en internationaal wetenschappelijk bewezen effectieve vorm van psychotherapie voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek of andere langdurige klachten, zoals een zich herhalende depressie. Schematherapie helpt je de oorsprong van hardnekkige patronen te doorgronden en veranderen. Deze patronen kunnen in de opvoeding van de volgende generatie terugkomen. Tijdens de behandeling wordt de invloed van ervaringen uit je jeugd op je denken en doen onderzocht. Je leert je patronen herkennen en zodanig te veranderen dat je anders gaat denken, je beter gaat voelen en dingen anders gaat doen. Je leert voelen wat je behoeften zijn en je leert hier op een gezondere manier mee om te gaan. Hierdoor zul je beter richting kunnen geven aan je leven en je relaties met anderen kunnen verbeteren. Met betrekking tot de opvoeding van de kinderen kan er dan een andere weg ingeslagen worden.
Voor meer informatie zie www.schematherapie.nl
Speltherapie
Speltherapie is geschikt voor kinderen die een ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt, zoals het overlijden van een belangrijke persoon of veranderingen in de thuissituatie of op school. Hierdoor kan hun ontwikkeling worden belemmerd. Ook voor kinderen met emotionele problemen kan speltherapie een uitkomst bieden. Hieronder vallen bijvoorbeeld onzekerheid, een negatief zelfbeeld, hechtingsproblemen en moeite met het uiten van gevoelens. Ook kinderen met sociale problemen, zoals problemen in de omgang met leeftijdsgenoten of familieleden, kunnen terecht voor speltherapie.
Binnen de speltherapie wordt het kind vrij spel geboden met allerlei soorten speelgoed en expressiemateriaal, zoals: verkleedspullen, gezelschapsspellen, een zandbak, poppen, dieren, voertuigen, teken- en knutselmateriaal, bouwmaterialen en nog veel meer. De speltherapeute bouwt een vertrouwensrelatie op met het kind. Tijdens het spel volgt zij de initiatieven van het kind en speelt soms mee. Ook leert de therapeute de speeltaal van het kind te begrijpen en onder woorden te brengen wat er gebeurt, waardoor zij systematisch en doelgericht het spel kan beïnvloeden. Op deze manier kunnen problemen die de ontwikkeling belemmeren worden verminderd of verholpen.
Theraplay
Theraplay is een vorm van ouder-kind psychotherapie, waarbij ouders ondersteund worden in het sensitiever reageren op het kind. Hierdoor wordt de ouder-kind relatie versterkt en verdiept, hetgeen een positieve invloed heeft op het gedrag van het kind. Theraplay is een wetenschappelijk getoetste en effectief bewezen methodiek. Deze therapiemethode richt zich via modeling (therapeut als model voor ouders in het bieden van een veilige basis) op het ervaren van positieve ouder-kind interacties en op het weer overnemen van de controle door de ouder. Het kind kan de controle loslaten nu ouders en de therapeut beschikbaar zijn en zo wordt zijn emotionele ontwikkeling hersteld.
De therapeut begeleidt ouder en kind met:
- speelse en grappige spelletjes
- uitdagende ontwikkelingsgerichte activiteiten en
- zachte, verzorgende activiteiten.
Door op deze manier met elkaar bezig te zijn ontstaat een betrokkenheid die de ouder helpt om het gedrag van het kind te reguleren en om samen plezier en betrouwbaarheid te ervaren. Het helpt het kind om zich veilig, verzorgd en verbonden te voelen en de moeite waard. Het kind leert binnen deze ‘speelse’ relatie gevoelens te reguleren en open te blijven staan voor contact. Theraplay speelt in op het interne werkmodel van kinderen zoals ‘de wereld is onveilig’, ‘ik heb niemand nodig’, ‘ik ben niet de moeite waard’, en ‘ik ben een slecht kind’.
Theraplay wordt in onze praktijk gecombineerd met andere therapeutische methoden.